vrijdag 6 april 2012

Trip naar Galibi!

Dag allemaal,

Eindelijk was het zover! Op vrijdag 30 maart kwamen mama en papa aan in Suriname. Het weerzien was zeer fijn. We vlogen er meteen in door samen op trip te gaan naar Galibi.

Zaterdag 31 maart vertrokken we met het busje en onze gids Hendrik richting Galibi. Het zonnetje scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Aangekomen in Albina moesten we alles overladen in een bootje. We maakten met z'n allen een ketting zodat de klus snel geklaard was.
De hele groep in het bootje klaar om te vertrekken.

Met het bootje vertrokken we naar Frans Guyana. We bezochten een oude gevangenis en het plaatselijk marktje. Het was een kort bezoekje.

De oude gevangenis in Frans Guyana.
Uitzicht op Frans Guyana.
We zetten onze tocht verder naar het eiland Galibi. Het water was ons niet goed gezind en dus werden we kletsnat door de wilde golven. Na een tocht van ongeveer anderhalf uur kwamen we aan op het mooie eiland Galibi. We trokken snel droge kleren aan en genoten van het zonnetje.
Mooie plek!

Strand van Galibi.
 De dieren uit Galibi Zoo konden zich ook verwachten aan een bezoekje van ons. We hebben verschillende dieren gezien en vast gepakt: aapjes, anaconda (slang), toekan, luiaard, vogelspin, schildpad, neusbeer, kaaiman, ...Het was fijn om alle dieren te zien en de schrik te overwinnen om ze vast te nemen.

Mama en een aapje. Jammer dat hij niet in de lens wou kijken.
Het aapje.

De vogelspin en ik.
Kaaiman alleen.
De toekan en ik.
De schildpad en ik.
De luiaard en ik.

De Anaconda en ik.
 's Avonds stond het hoogtepunt van de trip op de planning: reuze schildpadden spotten. Goed aangekleed en voorzien tegen de regen vertrokken we met het bootje naar een ander eiland. Hendrik en de bootsman gingen voor ons zoeken achter schildpadden. Het zag er eerst naar uit dat we niet veel zouden zien. Maar het geluk stond aan onze kant en we hebben maar liefst 4 reuze schildpadden gezien! We zagen een schildpad haar kuil graven voor de eitjes, een andere schildpad hebben we uit het water zien komen, de derde schildpad ging in het water en de laatste schildpad hebben we eitjes zien leggen. We waren heel blij dat we dit alles konden meemaken!

(Foto's volgen nog!)

Zondag zijn we het eiland Galibi verder gaan verkennen. We maakten een dorpswandeling en mochten een kijkje gaan nemen in het schooltje van Galibi. Het werd snel tijd om terug naar huis te vertrekken.

De mis was net gedaan. Helaas konden we geen kijkje gaan nemen.

Schooltje op Galibi.

Iedereen had zich goed voorzien op het woeste water. Met onze regenjas en reserve kleren boven in onze tas, vertrokken we met het bootje. Het water was deze rustig maar de weergoden waren ons niet goed gezind. Het regende een hele boottocht met als resultaat dat we terug kletsnat uit het bootje stapten.
Gelukkig konden we ons snel omkleden zodat we warm en droog in het busje naar huis konden.

Galibi was een korte, goed gevulde en zeer geslaagde trip!!!
Zet dit zeker maar op je 'To Do-lijstje' als je ooit naar Suriname komt!